Misia odštartuje v roku 2020(alebo neskôr). Z Mysu Canaveral odštartuje Falcon Heavy, nesúci kapsulu Dragon, odľahčenú od vnútorného vybavenia pre posádku, systémov pre podporu života, stykovacieho mechanizmu a iných nepotrebných zariadení. V trunku – valcovitom „kufri“ pod kapsulou – sa naopak budú skrývať dodatočné solárne panely, vybavenie pre diaľkovú komunikáciu, upravený systém tepelnej regulácie a iné úpravy potrebné pre let medziplanetárnym priestorom. Pôjde o ten najčistejší a najdezinfikovanejší Dragon v histórii – kapsula musí spĺňať prísne požiadavky planetárnej ochrany, aby sa zabránilo kontaminácii červenej planéty pozemskými mikróbami. So všetkými týmito úpravami, ako aj dizajnom preletovej trajektórie alebo výberom vhodného miesta na pristátie, budú pomáhať odborníci z NASA. Tá takisto poskytne svoju komunikačnú sieť – Deep Space Network. Na komunikáciu v medziplanetárnych vzdialenostiach sú totiž potrebné rádioantény obrovských rozmerov.

Elon Musk Blog, SpaceX - Falcon Heavy
Zdroj: SpaceX

Radiácia

Medziplanetárny prelet bude predovšetkým skúškou Dragona na odolnosť voči radiácii. Radiácia totiž môže spôsobiť poruchy softwéru (keďže častice žiarenia dokážu zasiahnuť priamo mikročipy v lodi), čo by malo katastrofálne následky. Pokým iné spoločnosti riešia tento problém drahými špeciálnymi súčiastkami odolnými voči radiácii, spoločnosť SpaceX sa vydala inou cestou. Použila viacmenej bežné a oveľa lacnejšie súčiastky, ktoré sú však vysoko redundantné (tzn. navzájom sa zálohujú) a softwér dokáže rozoznať a opraviť chyby spôsobené radiáciou. Pokým ostatní výrobcovia používajú radiácii odolný dizajn, SpaceX používa dizajn, ktorý dokáže takpovediac žiť s radiáciou. Kapsuly Dragon s takýmto dizajnom dokážu na nízkej obežnej dráhe Zeme lietať bez problémov. Otázkou je, ako sa im bude dariť v medziplanetárnom priestore, mimo ochrannej magnetosféry Zeme, kde je radiácia oveľa silnejšia.

Pristavánie na červenej planéte
Po prílete k červenej planéte nastane najtvrdšia skúška – EDL. Dragon sa vnorí do marťanskej atmosféry šialenou rýchlosťou priamo z preletovej dráhy. Tepelný štít z materiálu PicaX zaháji prvú fázu brzdenia. Po prekonaní maximálneho tepelného namáhania nebude nasledovať vypustenie nadzvukového padáku, ako bolo doteraz zvykom. Namiesto toho sa zapáli osem motorov SuperDraco, aby využili skúsenosti získané pri návratoch boostrov Falconu 9. Motory dokážu do istej miery kompenzovať výpadok niektorého z nich, malo by ísť teda o robustnejší spôsob pristávania, než používanie padáku. Táto schopnosť bola trochu neplánovane predvedená už pri teste záchrany posádky – Pad Abort Test – kde motory SuperDraco slúžia na rýchly odlet kapsuly s posádkou od vybuchujúcej nosnej rakety. Pri tomto teste jeden z motorov zjavne zhasol predčasne, avšak výsledok testu to neovplyvnilo.
Nadzvukový retrozážeh spomalí kabínu Dragon až na nulu. Presne v tej chvíli by mala dosiahnuť povrch a vysunúť svoj podvozok. Hoci presný profil zostupu zatiaľ nebol uverejnený, je pravdepodobné že SpaceX použije techniku „hover slam“, to znamená jeden kontinuálny brzdný zážeh, ktorý dobrzdí padajúce teleso na nulu presne v okamihu kontaktu s terénom.

Elon Musk Blog, SpaceX, Red Dragon, Mars
Zdroj: Aviationcv

Hoci ide o veľmi náročnú techniku, je súčasne najefektívnejšia čo sa týka spotreby paliva. A motory SuperDraco budú mať s 8 až 10 tonovým Dragonom čo robiť, aby ho z nadzvukovej rýchlosti ubrzdili. Taktiež však zrejme nepôjde o premiéru, keďže boostre Falconu 9 používajú pri pristvávaní presne túto techniku a pilotované kapsuly Crew Dragon, prevážajúce posádky Medzinárodnej vesmírnej stanice, budú pristávať rovnako. SpaceX potrebné techniky a postupy už testuje jednak pomocou rakiet Falcon 9, jednak pri vývoji kapsúl Crew Dragon pre posádku.

Elon Musk Blog, SpaceX, Red Dragon
Zdroj: SpaceX

Uspeje SpaceX hneď po prvý krát?

Pre SpaceX teda pôjde o dôležitú premiéru s mnohými neznámymi, a pri prvej misii by som preto s úspechom veľmi nepočítal. Dôležité však je, či SpaceX napokon uspeje, alebo či objaví neprekonateľné prekážky, ktoré by ju donútili prehodnotiť svoj prístup. Red Dragon totiž bude zbierať dáta a skúsenosti z reálneho Marsu. Je to posledný a najdôležitejší kus skladačky, ktorý má priviesť SpaceX na Mars. Taktiež NASA si príde na svoje. Hoci prvý Red Dragon nepovezie vedecké vybavenie od NASA, táto agentúra sama plánuje používanie nadzvukového retrozážehu pre svoje budúce misie. S prvou pokusnou misiou však počítala až koncom nasledujúceho desaťročia. Ak SpaceX uspeje, NASA sa dostane k dôležitým dátam o jednu dekádu skôr a za zlomok ceny.

To však nebude jediný prínos plánovaných misií Red Dragon. SpaceX plánuje tieto misie realizovať pravidelne, v každom štartovacom okne, ktoré sa naskytne. Prepravná kapacita kapsúl Red Dragon bude k dispozícii komukoľvek, samozrejme za odplatu. Pôjde teda o prvú pravidelnú interplanetárnu zásielkovú službu. Z histórie pritom vieme, že akonáhle máte niekam pravidelné dopravné spojenie, akoby to miesto bolo zrazu oveľa bližšie.

Elon Musk Blog, SpaceX, Red Dragon, Mars
Zdroj: i.ytimg.com

Medziplanetárny Dopravný Systém

O mnoho rokov neskôr, keď prvá skutočná interplanetárna loď ITS dosadne s kolonistami na povrch Marsu,  bude pri tom využívať dáta a skúsenosti, nazbierané špinavými použitými boostrami padajúcimi naspäť na Zem, a maličkými kapsulami Red Dragon, vedľajšieho produktu vývoja pilotovaných lodí pre Medzinárodnú vesmírnu stanicu. Vďaka týmto kapsulám to však už nebude tá vzdialená nedostupná púšť, ktorou je Mars teraz.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here