Hoci sme tomu sami nemohli uveriť, je to potvrdené. Po tom, čo SpaceX minulý týždeň predviedla dva úspešné štarty a dve pristátia v priebehu troch dní, sme si mysleli že takúto kanonádu len tak niečo neprekoná. To sme ale ešte nevedeli, že po víkende začnú presakovať správy o ďalšom statickom zážehu už v štvrtok 29.júna, s pokusom o štart v nedeľu 2. júla!

SpaceX sa pokúsi o tretí štart v priebehu 9 dní!
Zdroj: spaceflight

Za všetkým hľadaj rampu

Tajomstvo, ktoré sa ukrýva za takto vysokým tempom štartov, je rampa LC-39A. Z tohto historického komplexu štartovali misie Apollo letiace na prieskum Mesiaca, ako aj raketoplány budujúce Medzinárodnú vesmírnu stanicu. Po ukončení programu raketoplánov ostala rampa nevyužitá, až kým si ju neprenajalo SpaceX  v roku 2014.

Nasledovali úpravy rampy, aby bola schopná vypúšťať rakety Falcon 9, ako aj stavba hangára pre tieto rakety. SpaceX pri tom využilo skúsenosti z dovtedy používanej rampy LC-40 a upravilo obslužnú vežu rakety tak, aby utrpela pri štarte menšie poškodenie. Každá štartovacia rampa totiž pri štarte rakety utrpí väčšie či menšie poškodenie. Práve rozsah poškodenia rampy, jej kontrola a nutné úpravy sú jedným z limitujúcich faktorov frekvencie štartov.

Na rozdiel od starších verzií je obslužná veža opláštená, to znamená že všetky prívodné potrubia a rozvody sú chránené pred plynmi z rakety. Taktiež proces štartu sa zmenil – kým pri starších verziách sa obslužná veža odklonila od rakety tri minúty pred štartom a s raketou ostala spojená pomocou prívodných hadíc, nová verzia ostáva pri rakete až do zapálenia motorov, kedy sa razantne odklopí od rakety. To zjavne umožnilo skrátiť, alebo úplne eliminovať prívodné hadice, ktoré boli pri štarte priamo vystavené plynom z raketových motorov.  

Práve prehliadka rampy po piatkovom štarte misie BulgariaSat-1 a zistenie, že nepotrebuje žiadne zásadné opravy, boli kľúčové pre rozhodnutie, že ďalšia misia – Intelsat35E – sa pokúsi o štart už v túto nedeľu.

SpaceX sa pokúsi o tretí štart v priebehu 9 dní!
Zdroj: spaceflight

Tentokrát bez pristátia

Falcon 9, ktorý ponesie družicu Intelsat 35e, sa tentokrát nebude pokúšať o pristátie. Šesťtonová družica, ktorá mieri na geostacionárnu dráhu, je na to príliš ťažká. Hoci vďaka SpaceX už začínajú jednorazové rakety vyzerať ako anachronizmus (hoci ich používa celý zvyšok sveta), určitú časť nákladov zatiaľ SpaceX nedokáže obslúžiť inak ako jednorazovým štartom.

To sa však v blízkej dobe zmení – Falcon 9 Block 5, ktorý by mal nastúpiť do služby koncom roka, by už mal zvládnuť aj takéto misie s návratom a pristátím prvého stupňa. A ak by náhodou nestačil Falcon 9, v hangári na Myse Canaveral už pomaly začína uzrievať svetlo sveta mohutný Falcon Heavy.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here