Včera v noci o 21:45 SEČ vyštartovala k nebesiam najvýkonejšia raketa na svete. Raketa vyrobená firmou SpaceX, firmou excentrického miliardára Elona Muska, sa včera vydala k nebesiam a svoj let zakončila dokonalým pristátím ⅔ prvých stupňov. Medzi tým vypustila na parkovaciu obežnú dráhu náklad v podobe červeného elektromobilu Tesla Roadster a o 6 hodín ho posledným vznietením vákuového motoru Merlin S2 poslala na heliocentrickú obežnú dráhu.

SpaceX včera dokázalo svoju schopnosť lietať s raketou Falcon Heavy a po dlhých rokoch odkladov sme sa dočkali epického divadla na ktoré sme toľké roky čakali.

Pred štartom

Deň pred štartom zorganizoval Elon Musk konferenčný hovor s novinármi a poskytol dodatočné informácie k nadchádzajúcemu letu a k vypusteniu jeho Tesla Roadsteru do vesmíru, ako aj k možným plánom do budúcna.

Musk sa na konferencii zmienil aj o možnosti rakety Falcon Heavy so štryrmi bočnými stupňami. Tento koncept rakety nazval Falcon Super Heavy, FSH. V skratke sa jedná o rovnaký Falcon Heavy ako sme mali možnosť vidieť včera, no namiesto 2 bočných a 1 centrálneho prvého stupňa by Falcon Super Heavy disponoval 4 bočnými a 1 centrálnym prvým stupňom. Toto by umožnilo vyštartovať s raketou na obežnú dráhu takmer bez potreby ťahu centrálneho prvého stupňa, ktorého motory by potom mohli dotlačiť náklad omnoho ďalej.

Elon Musk prezradil čoho sa najviac obáva pri štarte rakety Falcon Heavy

Aj keď Elon nešpecifikoval či aj v tomto scenári rátajú so záchranou všetkých prvých stupňov, čo by vyžadovalo vystavanie ďalších 2 pristávacích plôch na Floride, Musk sa však vyjadril, že SpaceX nemá v pláne sa touto konfiguráciou ani len zaoberať. Táto konfigurácia by síce rakete Falcon Heavy dala cca výkon rakety Saturn V, ktorá lietala s misiami Apollo a umožnila by voziť takmer 140 ton nákladu na nízku obežnú dráhu zeme, no Musk sa vyjadril, že ich nová raketa BFR je pre SpaceX najväčšiu priroritou a na vývoj FSH neminú ani cent. SpaceX sa v tomto momente zameria na vývoj BFR, všetka ich námaha a peniaze sú použité do 100% opakovane použiteľnej rakety BFR, ktorá nám ako druhu pomôže osídlovať nové planéty.

Prvý štart rakety Falcon Heavy

Keď sa niekoľko sekúnd pred štartom rozhučali motory rakety Falcon Heavy, milióny ľudí po celom svete zadržali dych v očakávaní toho najvzrušujúcejšieho štartu vesmírnej rakety tohto tisícročia. Raketa Falcon Heavy na 1 či 2 sekundy akoby váhala či sa vydať k nebesiam alebo či ostať na zemi, no už o ďalšiu sekundu sa raketa odtrhla od zeme a zamierila si to neúprosne na obežnú dráhu zeme.

V pozadí živého prenosu, ktorý SpaceX poskytuje ku každému ich štartu, bolo neustále počuť výkriky nadšenia a povzbudzovanie stoviek ak nie tisícok zamestnancov SpaceX.SpaceX vyrazilo dych prvým takmer perfektným letom a pristátím ich najvýkonnejšej rakety Falcon Heavy

Raketa si to neuveriteľnou rýchlosťou namierila na orbit a rýchlo prešla maximálnym preťažením. Následne sme začali očakávať odpojenie bočných prvých stupňov rakety. Odpojenie bočných stupňov bolo jedným z najväčších obáv Elona Muska. Po namáhavom prelete cez atmosféru, pri všetkých vibráciách, ktoré raketa zažíva tu bola možnosť, že systém odpojenia bude nefunkčný. No Falcon Heavy bez zaváhania odhodil postranné prvé stupne a už len za pomoci centrálneho prvého stupňa si to raketa namierila na parkovaciu obežnú dráhu zeme aj so svojím nákladom.

Medzičasom sa postranné prvé stupne už “valili” späť k zemi, kde mali pristáť na pristávacích plochách LZ-1 a LZ-2 na Floride. Centrálny prvý stupeň rakety sa niekoľko sekúnd po odpojení postranných stupňov odpojil tiež a velenie prevzal druhy stupeň rakety.

Pristátie

Po odpojení centrálneho prvého stupňa sa všetky tri prvé stupne rakety Falcon Heavy “valili” neúprosne k zemi. Všetko vyzeralo byť už v rutine, kedže SpaceX má už viac ako 2 ročné skúsenosti s pristávaním prvých stupňov. Nebolo tomu ale úplne tak. Postranné prvé stupne rakety predviedli všetkým neuveriteľné divadlo, keď simultálne pristáli na pristávacích plochách v Myse Canaveral. Bolo to ako sledovať vesmírny balet. (Na toto divadlo nezabudnem do konca života.)

Centrálny prvý stupeň mal pristáť na autonómnej lodi “Of Course I Still Love You” cca 325 km od pobrežia Floridy. Ako to už pri pristátiach na autonómnej lodi býva zvykom, video stream sa v jednom momente zasekol a o centrálnom prvom stupni rakety sme nepočuli niekoľko najbližších hodín.

Po niekoľkých hodinách čakania sme sa ale dozvedeli, že centrálny prvý stupeň svoj let neprežil. Pri pristávaní sa totižto nespustili všetky 3 motory, ktoré boli k pristátiu potrebné kvôli spomaleniu a centrálny prvý stupeň tak v rýchlosti cca 480 km/h narazil na vodnú hladinu, približne 100 m od autonómnej lode s pristávacou plochou. Náraz bol tak silný, že 2 motory sa dokonca utrhli od prvého stupňa a celá paluba lode bola posiata úlomkami centrálneho prvého stupňa rakety Falcon Heavy.

Neúspešné pristátie centrálneho prvého stupňa síce zamrzí, no neznamená to nič v porovnaní s úspechom všetkého ostatného čo SpaceX a ich raketa Falcon Heavy v ten deň predviedla. Áno, určite je dôležité aby SpaceX zistilo dôvod prečo sa centrálnemu prvému stupňu pristáť nepodarilo, no pre tento moment je dôležité, že ďalších 95% misie bolo úspešných. SpaceX si nazbieralo obrovské množstvo dát a určite prídu tejto chybe na koreň a pri budúcom štarte rakety Falcon Heavy sa dočkáme troch pristátí.

Náklad a jeho pasažier

Ako snáď už všetci vieme, na vrchu rakety Falcon Heavy sa nachádzal červený elektromobil značky Tesla. Jednalo sa o Tesla Roadster Elona Muska v tmavo červenej farbe a za jeho volantom bol usadený Starman! Starman bol oblečený v novej kombinéze od SpaceX, v ktorej by už čoskoro mali lietať aj astronauti NASA keď sa budú prepravovať na palube Dragon 2 kapsuly na ISS, či turisti, ktorí majú už onedlho zamieriť k Mesiacu a späť.

Keď druhý stupeň zhodil ochranný štít, SpaceX nám pripravilo neuveriteľné divadlo. Niekoľko kamier z rôznych uhlov snímalo Starmana ako si sedí s jednou rukou na volante Tesla Roadsteru a užíva si ten najkratší výhľad na našu planétu. Tú bolo vidieť takmer v každom zábere, či už na odraze laku Tesla Roadsteru alebo priamo v pozadí.

Tesla Roadster na vrchu druhého stupňa krúžil na parkovacej obežnej dráhe cca 6 hodín pred tým než finálne spustenie motorov vyslalo Tesla Roadster na heliocentrickú obežnú dráhu, ktorá ho nasmeruje k Marsu. Na tejto ceste prekoná elektromobil Tesla Roadster spolu so Starmanom viac ako 382 milión km dlhú cestu a to je na jedno nabitie naozaj obrovský úspech. 😀

Jednalo sa o divadlo ako sa patrí. SpaceX si zaslúži nielen obdiv svojich fanúšikov, ale všetkých existujúcich vesmírnych spoločností a budúcich zákazníkov. SpaceX bude mať viac práce ako dokáže uniesť, to jedno je isté. Už teraz je tou najlacnejšou a snáď najspoľahlivejšou firmou poskytujúcou vesmíre lety a občas dokonca s už raz letenými prvými stupňami.

SpaceX, ešte raz, GRATULUJEME!

Zdroj: Electrek, TeslaRati, Wikipedia

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here