Elon Musk sa pred pár dňami objavil na hudobno filmovom festivale South by Southwest. Okrem toho, že publikum “ohúril” svojim speváckym nadaním, keď aj so svojím bratom Kimbelom zaspievali pieseň My Little Buttercup z filmu Three Amigos z roku 1986, ohúril aj informáciou, že BFR začne svoje prvé testovacie lety už budúci rok.

Prvé lety BFR už v roku 2019

Pri Muskovi sme si už zvykli brať jeho predpokladané doby výroby, dodania či prvých letov trochu s nadhľadom. No v tomto prípade možno tomu nie je úplne tak. Gwynne Shotwell, riaditeľka firmy SpaceX, totižto povedala rovnako, že BFR bude lietať na orbitu zeme pravdepodobne už v roku 2020, čo znamená, že v roku 2019, by sme mali naozaj vidieť prvé suborbitálne lety tejto monumentálnej rakety.

BFR má potenciál zmeniť všetko. Za prvé, BFR dramaticky zníži náklady na lety do vesmíru. Za druhé BFR umožní lietať na orbitu zeme s novou generáciou satelitov. Satelity budú môcť byť niekoľko násobne väčšie a ťažšie. BFR tak isto umožní rýchle cestovanie v rámci Zeme. SpaceX svoj koncept cestovania v rámci planéty Zem za pomoci rakiet BFR už ukázalo.

Prečo je BFR doležitá raketa

No čo je najdôležitejšie, BFR dokáže z človeka ako druhu, spraviť prvý pozemský druh, ktorý sa vydá kolonizovať novú planétu. V prípade BFR a SpaceX, bude tou prvou planétou Mars. No BFR by mala jedného dňa byť schopná zabezpečiť cestovanie v rámci celej slnečnej sústavy. Pokiaľ budú automatizované továrne na palivo, ktoré budú produkovať metán, rozmiestnené strategicky po slnečnej sústave, neexistuje jeden jediný dôvod, prečo by BFR jedného dňa nemohla odviesť ľudí napríklad na Európu, mesiac Jupiteru.

BFR má podľa Elona Muska ale aj inú úlohu. BFR by podľa neho mala svetu ukázať, že rapídnou inováciou je naozaj možné znížiť náklady na lety do vesmíru a umožniť ľudstvu stať sa druhom, ktorý bude objavovať vesmír. Elon Musk dúfa, že BFR inšpiruje miliardárov a krajiny po celom svete investovať do vesmíru a ukáže im ako postaviť rakety, ktoré sú nielen výkonné, no i bezpečné a pomerne lacné na prevádzku.

Najväčšie výzvy ktoré čakajú SpaceX v najbližších rokoch

SpaceX už dávno zvládlo pristávanie prvých stupňov rakiet. Aj keď bude prvý stupeň BFR neporovnateľne väčší a výkonnejší ako prvý stupeň rakety Falcon 9, teória toho ako naučiť raketu pristávať už existuje. Pre SpaceX to už teda nebude o tom vynájsť spôsob ako pristávať s prvým stupňom BFR, pôjde skôr len o aplikovanie rovnakej teórie pri BFR ako aplikovali pri rakete Falcon 9.

Väčšou výzvou bude vytvorenie druhého stupňa rakety. V prípade BFR bude druhý stupeň rakety, zároveň vesmírnou loďou. Architektúra BFR sa totižto signifikatne líši od rakety Falcon 9 a jej architektúry.

Druhý stupeň rakety Falcon 9 je v podstate len ďalší nosný stupeň, na ktorého vrchu sa nachádza náklad. Napríklad v prípade kaspule Dragon či Crew Dragon, je druhý stupeň len nosnou raketou, ktorá nakoniec kapsulu vypustí. Druhý stupeň rakety Falcon 9 a Falcon Heavy SpaceX nezachraňuje. No raketa BFR bude iná, jej druhý stupeň bude vesmírna loď a bude niekoľko násobne opakovane použiteľná.

A práve táto vesmírna loď, druhý stupeň rakety BFR, bude tá najväčšia výzva pre SpaceX. SpaceX už síce teoreticky vyriešilo ich palivové systémy, systémy tankovania na obežnej dráhe, či jej pohon, nosnosť alebo spôsob pristávania. No SpaceX bude musieť vyriešiť dva hlavné problémy s touto vesmírnou loďou, lacné opakované použitie a bezpečnosť.

Prvý problém, ktorý napríklad nikdy nevyriešila NASA pri svojich raketoplánoch, je rapídna opakovateľná používateľnosť rakety bez potreby veľkých investícií do rekonštrukcie a opráv po pristátí. Toto je dôležité nie len z hľadiska financií. Pokiaľ chce SpaceX naozaj pristáť s touto raketou na Marse a potom s ňou z Marsu aj odletieť, raketa musí byť v podstate schopná operovať takmer bez potreby hocijakých opráv. Toto nie je jednoduchá výzva sama o sebe. No pri tom ako SpaceX operuje a vyvíja, je viac ako pravdepodobné, že SpaceX s riešením príde.

No tou najväčšiu výzvou, ktorej bude SpaceX čeliť je bezpečnosť. Bezpečnosť nákladu a bezpečnosť astronautov bude pri tomto projekte rozhodujúca. Pokiaľ chce Muskova firma naozaj poskytovať komerčné lety v rámci planéty Zem ako aj komerčné lety na orbitu Zeme, Mesiac či na Mars, BFR bude musieť dosiahnuť rovnakej spoľahlivosti ako dosahujú dnešné aerolinky so svojimi lietadlami, najbezpečnejší spôsob dopravy aký dnes na zemi poznáme.

Nie je ľahké vyvinúť raketu, ktorá bude spĺňať tieto štandardy. Aerolinky momentálne dosahujú spoľahlivosti 16 miliónov letov na jeden ľudský život. Podobné čísla bude musieť dosahovať SpaceX so svojou raketou.

Tak či onak, SpaceX si ide svojou cestou a nezastavuje sa pred ničím a nikým. SpaceX lieta každým rokom viac, ich pristátia na oceáne či súši sú čím ďalej tým spoľahlivejšie. SpaceX ukázalo tento rok let ich novej najvýkonnejšej rakety Falcon Heavy a čoskoro by sme mali vidieť aj prvý let ich novej kapsuly pre astronautov, Crew Dragon.

Toto všetko SpaceX nedokázalo len kvôli inšpirácii, ktorou je Elon Musk, či kvôli financiám ktorými firma disponuje, je to hlavne vďaka neuveriteľne inteligentným a talentovaným ľuďom, ktorých SpaceX zamestnáva. Ich najväčšia výhoda oproti firmám ako je napríklad ULA či Arianespace je vízia spraviť z ľudstva multiplanetárny druh, za ktorou sa ženú všetci zamestnanci SpaceX a ich osobná túžba tejto vízie dosiahnuť.

Vyzerá to tak, že BFR sa dočkáme skôr ako sme všetci mysleli či dúfali. Elon Musk už teraz hovorí o právnom systéme na Marse či o práci, ktorú budú môcť ľudia na Marse vykonávať. Na fastivale South by Southwest dokonca povedal, že určite si vie predstaviť na Marse bary či pizzérie.

Práce bude na Marse viac než dosť a cena za let, pokiaľ bude naozaj v hladine ktorú Elon predstavil pôvodne v Mexiku, by mala umožniť naozaj hocikomu sa rozhodnúť začať nový život na červenej planéte. Pokiaľ bude cena lístku naozaj len 250 000 amerických dolárov, neexistuje jeden jediný dôvod prečo by jedného dňa aj Slováci nemohli žiť na Marse a variť bryndzové halušky v prvej kolibe na tejto planete! 😀

Zdroj: Inverse, TeslaRati

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here