Kalifornská spoločnosť SpaceX, ktorá sa zameriava na vývoj vesmírnych rakiet a poskytuje komerčné lety do vesmíru, vypustila minulý týždeň do vesmíru elektromobil Tesla Roadster spolu so Starmanom, figurínou oblečenou do najnovšej verzie skafandra od SpaceX. SpaceX tak urobilo počas prvého letu ich novej rakety Falcon Heavy. Tento nepopierateľne skvelý marketingový ťah ale nebol len tak hocijakým marketingovým ťahom. Na palube tohto elektromobilu sa toho nachádzalo viac ako len Starman.

Zdroj: allcharts

Za prvé SpaceX na palubovú dosku vozidla pripevnilo miniatúrnu verziu Tesla Roadsteru aj s miniatúrnou verziou Starmana. V odkladacom priestore vozidla sa tak isto nachádza uterák s nápisom Don’t Panic, ako aj samotná knižka na ktorú tento uterák odkazuje, Stopárov sprievodca galaxiou. No ako sme sa dozvedeli, Tesla Roadster tak isto do vesmíru vyniesol prvú Archu, revolučné zariadenie na uchovávanie dát, ktoré bude jedného dňa naplnené všetkou naakumulovanou znalosťou ľudského druhu.

Archa

Archa, ako úložisko dát, je revolučná technológia vytvorená použitím 5D optického úložiska v kremíku. Miniatúrny “disk” je neuveriteľne odolný a je schopný odolať extrémnym podmienkam vesmíru. Archa je tak isto veľmi malinká a zmestí sa na ňu neuveriteľných 360 terabytov dát, čo ju stavia do vedúcej pozície medzi hocijakými inými známymi komerčnými úložnými riešeniami.

Tesla Roadster vynesený SpaceX raketou Falcon Heavy nesie na svojej palube viac ako len StarmanaTesla Roadster vynesený SpaceX raketou Falcon Heavy nesie na svojej palube viac ako len Starmana

Zdroj: medium

Archa bola navrhnutá tak, aby vydržala niekoľko miliónov rokov, čo znamená, že Archa sa efektívne stala tou najtrvácnejšou formou uchovávania dát na svete. Spoluzakladateľ firmy Arch Mission Fundation, Nova Spivack, je veľmi optimistický voči Arche a jej schopnosti prežiť vo vesmíre:

“Premýšľajte o tom ako o disku vedomostí, ktorý krúži okolo Slnka. Toto je len prvý, malinký krok, za ktorým bude nasledovať epický projekt, ktorý spočíva v čítaní, zakódovaní a šírení našich znalostí vrámci nášho solárneho systému a ďalej. Sme nekonečne vďační Elonovi Muskovi a jeho úžasnému tímu za podporu Arch Mission Foundation a za prvú jazdu do vesmíru.”

Podľa spoluzakladateľa Arch Mission Foundation, bolo toto zariadenie na palube Tesla Roadsteru, druhou vyrobenou Archou. Prvú Archu má momentálne vo vlastníctve Elon Musk a ten má toto zariadenie odložené v jeho osobnej knižnici. Ďalšie dve Archy budú vyslané do vesmíru v priebehu ďalších rokov, jedna v roku 2020 a ďalšia bude pripravená na misiu v roku 2030.

Isaac Assimov a jeho Nadace

Len pár minút pred štartom rakety Falcon Heavy SpaceX spomenulo existenciu tohto zariadenia a fakt, že bolo jedno takéto zariadenie umiestnené do Tesla Roadsteru. Viac detailov sa však o tomto zariadení a jeho obsahu objavilo až teraz na blogu firmy, ktorá toto zariadenie vyvinula.

Podľa spoluzakladateľa firmy Arch Mission Fundation, Nova Spivack, nesie Archa, ktorá sa nachádza na palube Roadsteru kópiu kníh Isaaca Asimova zo série “Nadace”, v origináli Foundation Series.

Pomedzi jeho ďalšie diela je táto séria pokladaná za vrchol jeho tvorby. Dej kníh Nadace, Nadace a Ríše a Druhá Nadace, sa odohráva vo svete kde ľudská rasa je druhom, ktorý objavuje vesmír a šíri sa celou galaxiu. Knihy dokopy opisujú vznik, pád a znovuzrodenie civilizácie.

Asimov, bol profesorom biochémie na Bostonskej Univerzite a svoju slávu v literatúre získal za svoje diela v sci-fi žánri. Séria Nadace, ktorú neskôr rozšíril o ďalšie diela, po nátlaku jeho vydavateľov, sa doteraz považujú za jednu z jeho najlepších prác jeho kariéry, ak nie tú najlepšiu. Isaac Asimov sa tak isto zaraďuje do trojice autorov, ktorí sú často považovaní za najlepších autorov sci-fi na svete: Robert A. Heinlein, Arthur C. Clarke a Isaac Asimov.

Tesla Roadster, pôvodne vlastnený Elonom Muskom, cestuje v tejto chvíli vesmírom rýchlosťou 12 km/s, relatívne k Zemi. Ako sme už písali, Roadster aj so Starmanom sa nachádza na heliocentrickej orbite, ktorá by ho eventuálne mala zaviesť na blízky prelet okolo Marsu.

Predpokladá sa, že Tesla Roadster spraví jeden oblet okolo Slnka každé 2 roky, čo je cca rovnaký čas ako trvá planéte Mars jedna cesta okolo centra nášho Solárneho Systému.

Zdroj: TeslaRati